اوغوزان روستای ساغالان

+0 به یه ن


(قدرت ابوالحسنی سهلان)

در روستای ساغالان (سهلان) واقع در شهرستان تبریز طوایف مختلفی زندگی مینمایند. طبق معلوماتی که نگارنده تاکنون بدست آورده، طوایف حسینلی و تورکمان حسن اوشاغی روستای مذکور و احتمالا طایفه جاوادلی آن از اوغوزان میباشند.

حسینلی ها که از قره باغ به ساغالان آمده اند، خودشان را کوره سنی (کورا سنی) دانسته اند که کوره سنیها از ایل چپنی اوغوزها هستند.

جاوادلی ها طایفه ای هستند که همزمان با حسینلی ها از قره باغ به این روستا آمده اند. شنیده شده است که جد این طایفه نیز مانند جد طایفه حسینلی، سنی بوده است! با این اشاره ها احتمال دارد جاوادلی ها نیز کوره سنی باشند. هر چند نگارنده از کسی صریحا در مورد کوره سنی بودن جاوادلیها مطلبی نشنیده است. 

شایان ذکر است که حسینلی و جاوادلی از طوایف مهم و پر جمعیت ساغالان میباشند.

همچنین، طایفه دیگری بنام تورکمان حسن اوشاغی هم در ساغالان وجود دارد. کلمه تورکمان جلوی اسم جد این طایفه (تورکمان حسن) نشاندهنده تورکمان (=اوغوز) بودن آنها میباشد. میگویند تورکمان حسن از روستایی بنام تورکمان واقع در مشهد (یا تربت حیدریه) به این روستا آمده است.

بدین ترتیب،  حضور  لااقل دو (یا سه) طایفه ساغالانی از تبار اوغوزان در روستای مذکور محرز  میشود. وجود این اوغوزان در ساغالان نشان میدهد،  غیر ترک خواندن اجداد همه آذربایجانیها چه قدر بی اساس است.


شهر ناشناخته گیلیخان

+0 به یه ن

شهر ناشناخته گیلیخان

(قدرت ابوالسنی سهلان)


در روستاهای ساغالان٬ آشاغی آلوار، یوخاری مایان و آشاغی مایان صحراهای همجوار با نام مشابه گیلیخان (گیلخان) وجود دارند. اهالی منطقه میگویند گیلیخان شهری بوده است که بر اثر زلزله از بین رفته است. طبق تخمینهای اولیه مساحت گیلیخان حداقل باید ۱۰ کیلومتر مربع باشد. بطور طبیعی در این محدوده صدها هزار نفر میتوانستند زندگی کنند.

 اشیای قدیمی هم از گیلیخان پیدا میشوند که گویا کارشناسان غیر رسمی قدمت پیش از میلاد هم روی آنها گذاشته اند!

به چه علت است که میراث فرهنگی در مورد گیلیخان اظهار نظر رسمی ننموده است!؟ چگونه میتوان نظر کارشناسان و مسئولین میراث فرهنگی را در این مورد فهمید؟

با وجود اینکه گیلیخان در مسیر تبریز-گونئی و تبریز-مرند بوده ولی به این نام در کتب تاریخی تاکنون برخورد نشده است.

هر معلومات مرتب با گیلیخان دارید به نگارنده اطلاع دهید.



  • [ 1 ]