تاپماجا

+0 به یه ن

او، نمنه دی ؟!

عمللرین کلک اولدوغونو گؤزه گتیریر!

شوعارلارین یالان اولماغینی اوزه گتیریر!

اونو نه باسدیرماق اولار،

نه ده قورخوتماق!

سؤکر هر ذادی آرایا تؤکر،

هر ذادی عالم بیلر!!

نماینده مردم تبریز: دریاچه اورمیه سیاسی شده است/

+0 به یه ن

نماینده مردم تبریز:

دریاچه اورمیه سیاسی شده است/ پزشکیان در مورد فراکسیون نمایندگان مناطق ترک‌نشین باید پیگیر باشد

بیگی گفت: در خصوص وضعیت نامناسب دریاچه اورمیه  گفت: متاسفانه موضوع دریاچه اورمیه سیاسی شده و راهی برای تبلیغ سیاسی علیه دولت سابق و تبلیغ برای دولت فعلی شده است که حضور خانم ابتکار یک ماه قبل از انتخابات در این منطقه و اعلام اینکه "حال دریاچه خوش است" همگی در این راستا بود و حتی تشکیل ستاد احیای دریاچه اورمیه و تخصیص بودجه شاید برای برخی آب و نان داشته باشد اما برای دریاچه آب نبود

احمد علیرضا بیگی  در گفتگو با خبرنگار یول‌پرس، در خصوص وضعیت نامناسب دریاچه اورمیه  گفت: متاسفانه موضوع دریاچه اورمیه سیاسی شده و راهی برای تبلیغ سیاسی علیه دولت سابق و تبلیغ برای دولت فعلی شده است که حضور خانم ابتکار یک ماه قبل از انتخابات در این منطقه و اعلام اینکه “حال دریاچه خوش است” همگی در این راستا بود و حتی تشکیل ستاد احیای دریاچه اورمیه و تخصیص بودجه شاید برای برخی آب و نان داشته باشد اما برای دریاچه آب نبود.

بیگی در خصوص راه احیای دریاچه نیز گفت: در سند ملی احیای دریاچه اورمیه که سال ۸۸ تنظیم و تصویب شده و تمام راههای احیا اعلام شده است اما متاسفانه ضمانت اجرایی این بندهای این سند پیش‌بینی نشده است، بطور مثال برای حقآبه ای که برای دریاچه از سدها پیش‌بینی شده است ضمانتی برای الزام آن پیش‌بینی نشده است و سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند ضمانت اجرای بندهای سند ملی احیای دریاچه اورمیه باشد.

وی در ادامه اعلام کرد: اساسا وقتی دولت یازدهم سرکار آمد تفکر والاتر از این سند داشت و اقدام به تشکیل کارگروه و دست به تشکیلات‌سازی، نهادسازی و سفرها و مطالعات خارجی زد و بیشترین قوه در این خصوص صرف شد تا احیای دریاچه اورمیه. حال حقآبه دریاچه اورمیه پشت سدها ذخیره شده و از طرف دیگر مردم و کشاورزان به امید این آبها فعالیت معیشتی دارند و نمی‌توان مردم را از این آب محروم کرد لذا تنهاترین راه برون رفت از این مشکل، استفاده بهینه از این آب است و باید برای معیشت مردم صنایع و کارخانجات را جایگزین کشاورزی کرد تا مردم جایگزینی برای کسب درآمد داشته باشند تا بتوان آب را برای احیای دریاچه استفاده کرد و نمی‌توان مردم را از کشاورزی منع کرد و متاسفانه دولت از کارهای اساسی که باید انجام می‌داد دست کشده و به تبلیغات روی آورده است.

نماینده مردم تبریز در خصوص فعالیت فراکسیون مناطق تورک‌نشین گفت: استان‌هایی که فرهنگ مشترک، سرنوشت مشترک و ظرفیت‌های مشترک دارند، می‌توانند با همکاری هم به جهت توسعه عمرانی و اقتصادی امتیاز بگیرند اما وقتی از مسیر منحرف شویم دچار نقض غرض شده‌ایم و این فراکسیون باید زمانی اعلام وجود کند که منافع مردم ما در خطر باشد و حقوق آنان نیازمند مطالبه باشد و این فراکسیون می‌تواند پشتوانه این مطالبه باشد. اما فراکسیون در مواقعی که باید اظهار وجود کند، این کار را نکرد؛ بطور مثال در حادثه قطار که به علت بی‌کفایتی مسئولین دولتی اتفاق افتاد اما فراکسیون هیچگونه اقدامی نکرد.

بیگی ادامه داد: کشته شد‌گان حادثه قطار همانند کشته شدگان پلاسکو هم‌وطن و ایرانی هستند اما برای حادثه پلاسکو اعلام عزای عمومی و ملی کردند اما برای حادثه قطار چنین اقدامی صورت نگرفت؛ برای حادثه پلاسکو کارگروه حقیقت‌یاب به ریاست رئیس دانشگاه شریف تشکیل شد ولی در حادثه قطار فقط آقای ترکان را مسئول رسیدگی کردند که ایشان نیز تمام تقصیرات را به گردن یک سوزن‌بان انداخت. و هر زمانی تلویزیون را نگاه می‌کنیم از حادثه پاسکو سخن گفته می‌شود اما هیچ سخنی از حادثه قطار گفته نمی‌شود و سخن ما این است که چرا شهروند درجه یک و درجه دو بوجود آورده و بین مردم و حقوق شهروندی تمایز قائل می‌شوید؟

وی در ادامه افزود: این سخنان را فراکسیون مناطق تورک‌نشین باید سخنان را به زبان می‌آورد اما هیچگونه اطهار وجود نکرد اما بعد از انتخاب به جهت کسب رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی که دولت به نمایندگان تورک نیاز داشت، این فراکسیون تشکیل جلسه داد که نقض غرض بود چرا که هدف اصلی فراکسیون گماشته بودن برای دولت نبود، هدف ما مطالبه حقوقمان از دولت بود لذا وقتی این هدف دچار تعارض شد فراکسیون فلسفه وجودی خود را از دست داد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در پایان گفت: ریاست این فراکسیون با دکتر پزشکیان بوده و باید ایشان برای عملکرد خود پاسخگو باشند، غیر از این است که تبدیل به مدافع دولت شده‌اند.

دکتر پزشکیان: تحصیل زبان مادری خواست ۴۱ هزار نفر نیست، خواست ۴۱ میلیون نفر است

+0 به یه ن

تحویل کمپین #زبان_مادری_ام_در_خانه_نماند به نائب رئیس اول مجلس؛

دکتر پزشکیان: تحصیل زبان مادری خواست ۴۱ هزار نفر نیست، خواست ۴۱ میلیون نفر است

 در طی بازدید نائب رئیس اول مجلس از غرفه «گروه رسانه‌ای یول» در نمایشگاه مطبوعات، یک نسخه از امضاهای جمع‌آوری شده در کمپین #زبان_مادری_ام_در_خانه_نماند به ایشان تحویل داده شد.

به گزارش یول‌پرس؛ در این بازدید دکتر پزشکیان اعلام کرد: “این خواست ۴۱ هزار نفر نبوده بلکه خواست ۴۱ میلیون نفر می‌باشد و ما پیگیر تحصیل به زبان مادری بوده و از وزیر آموزش و پروش قبل از رای اعتماد، در خصوص موضوع تحصیل زبان مادری قول گرفتیم.”

کمپین #زبان_مادری_ام_در_خانه_نماند به مناسبت بازگشایی مدارس، در مدت ۷ روز اقدام به جمع‌آوری ۴۱۸۱۳ امضای برای مطالبه تحصیل زبان مادری نموده بود.

زهر

+0 به یه ن

زهر (Zəhər)

یازار: کازو ایشیقورو (Kazuo İşiquro)

ترجومه: کنعان حاجی

کؤچورن: قدرت ابوالحسنی سهلان (نییتیم فقط، 2017 ایلینده ادبییات اوزره نوبئل موکافاتی قازانان ایشیقورودان حیکایه تقدیم ائله مک اولوب)

 Kazuo Ishiguro by Kubik.JPG

بو گون ائدینین بؤیوک قارداشینی گؤردوم. بئلینی سویوغا وئریب. ائدینین اؤزو بیر نئچه هفته بوندان اؤنجه بو باره ده نسه دئمیشدی.

آردینی اوخو


  • [ 1 ]